10 pohledů na 100 aukcí SSPE

17.05.2021 23:54

 

  1. FAKTOGRAF: Aukce SSPE začala v říjnu 2009 a obsahovala 122 položek, z kterých se prodalo 86, a její tržba byla 11 668 Kč. Aukce jsou od té doby pravidelně pořádány od října do června každého roku, tedy 9 aukcí do roka. V červenci, srpnu a září býváme na cestách ve světě nebo v přírodě a tak má aukce i její provozovatel volno. Z toho vyplývá že aukce č.100 měla začít dvanáctou sezónu aukcí v říjnu 2020. ALE vzhledem k situaci kterou způsobil koronavirus se nechal  provozovatel aukce přesvědčit a uspořádal mimořádně aukci č.100 v době bývalých prázdnin koncem  srpna a začátkem září. A byla velmi úspěšná. Tržba byla rekordní  76 720 Kč a prodalo se 294 položek z 300 nabízených.
  2. STATISTIK:  Za dobu trvání aukcí se na účtu aukce obrátilo 3 975 877 Kč, z toho šlo na účet SSPE  397 588 Kč plus několik tisíc za grafiky, které prodal v aukci SSPE (dary a soutěž). Za těch 11 let vyměnilo majitele 22 354 položek. Proč píši položek? Protože v této statistice nerozlišujeme exlibris, novoročenku nebo volný list a některá položka obsahuje třeba několik exlibris, nebo je to celý soubor několika grafik. Vím, že inflace s velkou chutí požírá naše peníze a změna cen se nevyhnula ani grafice. Vím, že dosažená cena grafiky je závislá zejména na kvalitě nabídky a soupeření dražitelů, ale uvedu příklady průměrných cen za položku v průběhu času: ročník2009/10=148,97 Kč, ročník 2014/15=153,42 Kč, ročník 2017/18=173,54 Kč, ročník 2019/20=223,04 Kč. A to prosím si uvědomte, že je řada položek, které můžete získat za pouhých 30 Kč!
  3. DRAŽITEL: Rád si prohlížím nabídku grafik v aukci a rozhoduji se, kterou bych chtěl získat a stanovuji svůj limit ceny. Ten pak přihodím jako „maximální příhoz“ a čekám, zda k němu cena dojde, nebo bude nižší, nebo mne někdo přehodí. A pokud ano - potom začne boj v posledních minutách aukce!
  4. PRODEJCE: Můj manžel sbíral exlibris a novoročenky a velmi se získanou grafikou těšil do posledních chvil. A když odešel, nevěděla jsem co se sbírkou udělat, do té doby než mi provozovatel aukce nabídl, že bude sbírku pomalu rozprodávat, já budu moci sledovat dosažené ceny. Mohu se na ně podívat na web a utrženou částku po odečtení aukčních poplatků dostanu na konto. Nu a to už trvá sedm roků a já mám pěkný příspěvek důchodu.
  5. SBĚRATEL: Já jsem pro tradiční model sbírání, nechat si udělat exlibris a pak ho s ostatními vyměňovat. Tak se mi to zdá správné a líbí se mi to. ALE na některé autory, kteří se mi líbí tímto způsobem nedosáhnu a tak jsem se do aukcí taky zapojil. Nedražím toho moc, ale už se mi podařilo doplnit si sbírku o autory, které jsem neměl,  a taky se zde nabízí grafiky staré a dobré, které vyměnit nelze. Občas mne taky zaujme některá grafika námětem nebo provedením a zatoužím po ní a mohu ji získat. A proto aukci SSPE fandím.
  6. SSPE:  Aukce SSPE zahájila v říjnu 2009 provoz naší internetové adresy www.sspe.cz a stala se jakýmsi předvojem vstupu výpočetní techniky do tradičního sbírání exlibris. Řada sběratelů nyní už stránky spolku pravidelně sleduje a pořadatelé akcí je zde zveřejňují. A ta částka, kterou přispívá na účet spolku sice není vysoká, ale je příjemná. Aukce už se stala pravidelnou položkou rozpočtu SSPE.
  7. HISTORIK: Z hlediska dějin je jedenáct let pouhá sekunda, ale je to sekunda zářivá. Zkoumáním v pramenech jsem zjistil, že aukce má řadu věrných dražitelů, kteří se zúčastňují od prvního ročníku dodnes, buď pravidelně, nebo jen občas, ale stále aukci sledují. A aukce na netu přilákaly a stvořily několik nových sběratelů. Nyní v době koronaviru, kdy není možné setkání s kolegy sběrateli, sleduji zvýšený zájem o tuto aukci u všech sběratelů. Sluší se uvést některé dosažené rekordy: maximální dosažená cena za jedno exlibris 4 120 Kč, (od Oldřicha Kulhánka), největší počet položek zakoupený jedním dražitelem: 70 kusů, nejvyšší cena zaplacená jedním dražitelem v jedné aukci: 15 598 Kč, největší tržba prodejce v jedné aukci 15 309 Kč za nabízených 20 položek.
  8. PROVOZOVATEL AUKCE: Aukce plní základní úkol, které jsem stanovil při jejím začátku – zachraňuje sbírkové předměty, které by možná skončily ve starém papíru. Je přece známá poučka, že aby mohly vznikat sbírky nové, musí zanikat staré. Aukce dává sběratelům šanci doplnit si autory, po kterých touží a sehnat i ty autory, kteří už nejsou mezi námi. Mohou se také věnovat sbírání témat. A pokud aukce dává i radost ze získaných grafik úspěšnému dražiteli, jsem spokojen.
  9. MANŽELKA PROVOZOVATELE: On nic jiného nedělá, než se hrabe v aukci - buď připravuje seznam další aukce, popisy, skeny - nebo  už připravené přenáší na web – nebo vyhodnocuje, třídí, balí, obálkuje, píše adresy, chodí na poštu – nebo kontroluje tržby a odesílá peníze. A ve volných chvílích řeže z kartonu formáty na vyztužení obálek a odpovídá dražitelům, kteří nezískali položku proto, že přihodili o 0,04 sekundy později než soupeř. Prosím Vás, přihlaste se někdo, komu by mohl to provozování aukce předat, nebo nám zaroste zahrada plevelem a náš domek nám spadne na hlavu!
  10. PROGNOSTIK: Budoucnost sběratelství je v elektronických aukcích! Sběratelé exlibris  bez pomoci obrazovky vymřou, jako se to v historii lidstva stalo neandrtálcům.

Zdeněk Řehák

Výšlo k Knižní značce 1/2001